SIMA KORENIVSKI




Jag mailade min vän Sima Korenivski för att ställa några frågor. Som ni alla säkert redan vet är det hon som plåtat både min förra och min nuvarande profilbild här på bloggen.

Niklas: Hej Sima! Du är ju en fantastisk fotograf, hur och varför kom du dit du är idag?

Sima: Tack Niklas, vad snällt! Jag har fotat sen jag var tio år så större delen av mitt liv. Malcolm Gladwell har gjort en fantastisk studie som heter "Outliers: The Story of Success" där han kommit fram till att det krävs ca. 10 år, eller 10 000 timmar att bli en "sann expert" på något. För att bli bra behöver man inte lägga ner mer jobb än alla andra, man måste lägga ner MYCKET mer jobb än alla andra. Kvalificerar mig inte som en sann expert direkt, dock riktigt duktig och ganska framgångsrik. Så ja, ren och skär dedication och vilja blandat med ett analytiskt öga och kärlek för konst.

Niklas: Vad tycker du gör en bra fotograf?

Sima: Sann kärlek för konsten samt att alltid vilja göra något nytt och eget. Tycker även att man måste ha en stark egen point of view, vad har man annars att förmedla. Gilla att vara ensam. Vara stark och modig. Samt att kunna bara så mycket teknik som man behöver utan att alla bilder blir svarta och/eller suddiga!

Niklas: Har du några favoritfotografer?

Sima: Jag är otroligt nördig.. Jag älskar krigsfoton, speciellt från WW2. Vet inte hur mycket tid jag spenderat på internet med att kolla på ubåtar och typ albanska kungligheter. En favorit är George Kadish som tog otroligt vackra bilder från Kosvno ghettot. 

Niklas: Vilka är de roligaste och tråkigaste jobben du gör?

Sima: Jag tycker tyvärr att i princip allt är kul, det enda tråkiga är när jag inte får göra som jag vill eller måste följa vissa riktlinjer. Då tycker jag att man kan bygga en foto-robot istället!

Niklas: Har du något drömprojekt?

Sima: Fota riktigt stora fester i Paris, New York.. Franska, amerikanska Vogues t ex och få göra det precis som jag vill. Tills dess håller jag på med små drömprojekt, just nu fotar jag massa av mina vänner i min studio med en jätteliten analog point-and-shoot olympus. Bästa bilderna jag tagit i mitt liv!

Niklas: Slutligen, var kan vi ha sett dina bilder?

Sima: Fotar regelbundet för Rodeo samt flera av Stockholms bästa PR och event byråer så kanske lite överallt. Förhoppningsvis dock på en av mina utställningar!

Tack Sima!
För mer information gå in på hennes hemsida här.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0